Verslag Informatieavond fietsroutes Noord-West (luchtfoto's en download)
- Details
- Hoofdcategorie: ROOT
- Categorie: Nieuws
Fietsbeleid gemeente.
De gemeente Groningen wil het fietsverkeer stimuleren en wil zich blijven profileren als fietsstad nr. 1. In 2000 is de beleidsnota fietsverkeer vastgesteld. In de nota "Stap op" zijn de maatregelen voor het verbeteren van het fietsverkeer in 2009-2010 verder uitgewerkt.
Er zijn nog een aantal ontbrekende routes, vooral tussen wijken onderling. Twee van die ontbrekende schakels worden nu besproken
Kwaliteitseisen
Aan de hoofdfietsstructuur worden een 5-tal kwaliteitseisen gesteld. Dat zijn: Directheid, snelheid, doorstroming, comfort en verkeersveiligheid.
Dat vertaalt zich in inrichtingseisen, zoals:
Belemmeringen
Mogelijke problemen in de keuze van een fietsroute zijn de eigendomssituaties, groen- en waterstructuur, ligging van kabels en leidingen, het passeren van hoogteverschillen.
Gevolgen voor Tuinwijk
In dit artikel wordt verder nu alleen ingegaan op de directe gevolgen voor de Tuinwijk en directe omgeving door de fietsroute langs het spoor. De route langs de Noordelijke Ringweg wordt hier overgeslagen. Dat deel is na te lezen in het officiële verslag dat u kunt downloaden (zie onderaan).
De luchtfoto's, die u kunt aanklikken, betreffen de delen van de route bij: aansluiting Kerklaan, kruising Moesstraat en het Noorderstation en bovenaan het hele traject. Deze dienen ter oriëntatie (Door redactie gehaald uit www.bestemmingsplannen.groningen.nl). De kaart van de gemeente kunt u onderaan downloaden.
Route langs spoorlijn Groningen-Sauwerd
Vanwege aansluiting op de Walfridusbrug en de ACM locatie ligt de route waarschijnlijk grotendeels aan de westzijde van de spoorlijn.
In de 2e helft van 2010 kan het gedeelte van de ACM fietsbrug tot aan de Kerklaan klaar zijn. Dit is de 1e fase.
Aandachtspunten zijn:
Een alternatieve route ligt aan de oostzijde bij de Kalverstraat etc. De westzijde heeft de voorkeur want er wordt gestreeft naar een continue fietsroute.
Noorderstation
Een belangrijke ontwerpopgave is de aansluiting op het Noorderstation. Daar verandert de komende jaren veel vanwege uitbreiding van de busvoorzieningen en de aanleg van de tram. Dat kan ertoe leiden dat er toch gekozen wordt voor een route langs de oostzijde van het spoor tot aan de Asingastraat. Langs de Asingastraat ligt aan de kant van de Hoogte een smal fietspad.
Een hoogliggend fietspad langs het spoor lijkt nu geen optie. Dan zijn de uitwisselingsmogelijkheden moeilijk. De grond is van Prorail. De aanleg van fietspaden langs het spoor is slechts zeer beperkt toegestaan.
Hoe verder