Vanuit de corporaties en de gemeeente is een onderzoek uitgevoerd naar karakteristieke leefstijlen in de verschillende wijken in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 8000 bewoners in de gemeente. Bij dit onderzoek kon men via Internet een vragenlijst invullen. Samenvatting van het onderzoek: Klik hier
Volgens de uitslag van dit onderzoek wonen in de Tuinwijk relatief veel assertieve en energieke mensen, gericht op het verleggen van de grenzen.
Bij deze onderzoeksmethode naar leefstijlen (zie toelichting onderaan) worden de persoonlijke eigenschappen en voorkeuren ingedeeld in bepaalde ‘belevingswerelden'. Deze belevingswerelden worden onderscheiden met behulp van vier gekleurde kwadranten: geel ("harmonie"), groen ("bescherming"), blauw ("controle") en rood ("vitaliteit").De Tuinwijk valt in het rode kwadrant (Klik op afbeeldingen boven en onderaan).
Overigens kunt u hier zelf ook, anoniem, een vragenlijst invullen en nagaan of deze beschrijving bij past. Bij de vraag naar uw gegevens kunt u ook de gegevens invullen van een instantie of bedrijf; bijvoorbeeld de werkgever, de woningstichting, Albert Heijn etc... . . dat werkt ook goed. Klik op:
- De vragenlijst van het onderzoek (nu niet meer in gebruik):
- Oorspronkelijke uitgebreidere versie
Nadere toelichting
Het begrip leefstijl wordt vaak gebruikt om de leefbaarheid in buurten en wijken te typeren. ‘Botsende leefstijlen' ziet men als een van de grote oorzaken van onvrede en een lage waardering van de leefbaarheid in wijken. Het gaat om conflicten in de buurt door overlast in of verschillend gebruik van de openbare en collectieve ruimte, maar ook om conflicten door verschillend gebruik van de eigen woning en de (geluids)overlast die daarmee gepaard gaat. Het begrip Leefstijl is ook verbonden met consumptie en marketing. Leefstijlonderzoek is dan onderdeel van het verkrijgen van beter zicht op de uiteenlopende woonwensen.
Het begrip leefstijl wordt vaak gebruikt om de leefbaarheid in buurten en wijken te typeren. ‘Botsende leefstijlen' ziet men als een van de grote oorzaken van onvrede en een lage waardering van de leefbaarheid in wijken. Het gaat om conflicten in de buurt door overlast in of verschillend gebruik van de openbare en collectieve ruimte, maar ook om conflicten door verschillend gebruik van de eigen woning en de (geluids)overlast die daarmee gepaard gaat. Het begrip Leefstijl is ook verbonden met consumptie en marketing. Leefstijlonderzoek is dan onderdeel van het verkrijgen van beter zicht op de uiteenlopende woonwensen.
Mensen die de vragenlijst hebben ingevuld (de respondenten) vallen nooit voor 100% binnen één belevingswereld en zijn dus bijvoorbeeld nooit 100% rood, maar vertonen een palet aan kleuren, waarbij één of twee kleuren dominant zijn. In de toepassing in de praktijk krijgt de respondent de kleur toegekend die het meest dominant is. (zie afbeelding onder)
Meer achtergrondinformatie, klik op:
- Over de onderzoeksmethode (105 pagina's, op pag 17 in het document de hier gebruikte methode)
- De Woonmilieucheck
- Onderzoek woonmilieu match & mismatch Groningen
- Rapport - Match & Mismatch Woonmilieus in Stad (90 pagina's)
- Flyer - Woonmilieus in Stad (is ook bovengenoemde samenvatting)
Klik op de figuur onder om de tekst beter te kunnen lezen