IMG 6859
Soms is het aardig om eens over onze provinciegrenzen heen te kijken. Op donderdag 29 maart moest ik zo nodig weer eens de Noordzee op. De Noordzee is, al zou je dat niet zo gauw zeggen, samen met de Waddenzee één groot natuurgebied. Samen met een vriendin vertrekken we om 7u53 met de sneltrein naar Leeuwarden en via een overstap met de trein naar Harlingen waar we om 9 uur aankomen.
Helaas is de koffietent aan de haven nog niet geopend. Dan maar gelijk doorlopen naar de sleepboot Holland die aan de Nieuwe Willemshaven op ons ligt te wachten. Daar is koffie.
Klik op de foto's. Druk eerst op F11 toets
 Zeevast
Ondertussen zijn twee leden van de bemanning aan boord van de Holland, waarmee we naar Scheveningen gaan varen, druk bezig om alles  wat kan gaan schuiven in de salon met touwen zeevast te zetten. Zo worden de stoelen in de salon uit voorzorg vast gezet, want er staat een stevige wind met een kracht 5 tot 6 die niet alleen het water van de Noordzee aardig in beweging brengt, maar ook het schip.
Het stuurhuis van de Holland met kapitein Bert Vliegers die er voor zorgt dat we veilig in Scheveningen aan komen Het achterdek wordt regelmatig overspoeld met zeewater
De reis van Harlingen naar Scheveningen duurt ongeveer 8 tot 9 uur en is zeer de moeite waard. Als ook de beide machinisten aan boord zijn, kan er gevaren worden.
De luchttanks waarin perslucht van 30 atmosfeer zit worden onder spanning gebracht. Deze druk is nodig om de 10 cilinder Werkspoor motor van ruim 2000 pk te kunnen starten. De Holland kan een snelheid van 15 zeemijlen per uur halen.Het schip is in 1951 op de werf van Ferus Smit te Foxhol gebouwd en is  jarenlang in dienst geweest bij rederij Doeken op Terschelling als bergingsjager.
Zodra de motor draait, kunnen we meteen varen. De reis gaat langs de Pollendam, waar je bij laag water allerlei vogels kunt zien zitten,  via de Blauwe slenk waar we aan je rechterhand het vogeleiland Griend kunnen zien liggen. Dan komen Terschelling en Vlieland in beeld.

Zeehonden
Bij Vlieland ligt een grote groep zeehonden op een zandbank te rusten. Ik denk dat we met grijze zeehonden te maken hebben, gezien de kleur en de afmetingen van de dieren.  Dan gaat het via de Vlierede en het Stortemelk naar de Noordzee.Vooral het Stortemelk is berucht bij mensen die naar Vlieland gaan vanwege de hoge golven die er lopen bij een stevige wind. Veel mensen worden dan zeeziek. De reis voert verder langs Vlieland en de Vliehors. Je ziet dan dat Vlieland toch een groot eiland is. Na een tijdje  komt de vuurtoren van Texel in zicht en moeten we om de Noorderhaaks heen varen vanwege de ondiepte ter plekke. Zo varen we verder en dan  komt Den Helder in zicht.
We_zijn_ter_hoogte_van_Vlieland We_zien_leuke_schepen_varen
We gaan nu zuidwaarts langs de Noord-en Zuid Hollandse kust richting Scheveningen. Ondertussen zien we zo nu en dan slierten zeevogels boven de woelige Noordzee vliegen.Door de hoge golven is er op zee weinig van vogels te zien. Dat is jammer.

Zuid Holland
Langzamerhand komen we dichter bij ons einddoel.De flatgebouwen van Noordwijk en Katwijk zijn goed zichtbaar. Ook de scheepvaart wordt drukker, want we naderen de Europoort, de toegang tot Rotterdamen dat is goed zichtbaar. Grote schepen verschijnen aan de horizon.Dan varen we de haven van Scheveningen binnen. Op de basaltblokken zitten grote groepen zeevogels, zoals eenden, scholeksters en meeuwen.De bemanning van een schip van de kustwacht kijkt zich bijna de ogen uit het hoofd om ons mooie schip voorbij te zien varen. En zo meren we dus rond half acht af aan de kade bij de visafslag in Scheveningen.
De havenlichten van Scheveningen Steenlopers_op_de_kade_in_Scheveningen
Dan is het tijd voor de warme maaltijd die bestaat uit groentesoep, stamppot zuurkool en een heerlijk toetje. Daarna gaan we naar de gezellige bar op de Holland. Dat werd nog dikke pret.Tegen half twaalf vraagt de kapitein of er nog bitterballen in de koelkast zijn. Die vraag wordt bevestigend beantwoord. Zo verschijnen even later twee schalen met bitterballen en mosterd ten tonele. Na een goede nachtrust op de Holland en een ontbijt zijn we Scheveningen in gewandeld om het Schevenings museum “Muzee” te bezoeken.Een museum dat vertelt over het leven en de visserij in vroeger tijden in Scheveningen. Bovendien is er een zeebiologische verzameling van schelpdieren en andere dieren van de zee te zien. Zeer de moeite van een bezoek waard.Vervolgens nemen we de tram naar het centraal station in Den Haag. Daar heeft de tram meer ruimte dan in Groningen.  Tegen zes uur zijn we weer bij de Olle Grieze  terug na twee heerlijke dagen van genieten.

Meer foto's: Klik hier of op de Diaserie
Toen_we_veilig_in_Scheveningen_waren_is_het_tijd_voor_een_drankje_aan_de_gezellige_bar_van_de_Holland_en_daarna_onder_de_wol Verzameling_krabben_uit_alle_windstreken
 Iedereen de komende tijd veel wandel- en fietsplezier.

Luit Dijkstra
s.v.p.tussenkopjes laten staan, groet Luit
Idee Tuinwijk
Idee Comité Tuinwijk Banner Wijkwebsite
Update 31 mei 2018
Klik op de afbeelding!

Impressie sloop Buurtcentrum 19-24 september 2014
Sloop buurtcentrum door Luit Dijkstra
Klik op de afbeelding (Foto's door Luit Dijkstra)
Facebook Luisterwijk
Video's in HD: Klik hier
2 Tuinwijkvideo's Bessemoerpark/nieuwe Buurtcentrum van 1 en 18 april 2014
 bomen BMpark
Prunus in bloei (Inge Okken)